Witropa Travel reisverslag van Julia

Van Amsterdam naar Costa Rica

Drie weken Costa Rica zijn voorbij gevlogen. Actie wilden we graag en hebben we ook gekregen. Wave surfen op heftige golven van de Caribische Zee en Atlantische Oceaan, een uitdagende hike rondom een vulkaan, raften op een van ‘s-werelds mooiste rafting locaties, Canopee over 15 zip-lines waarvan de la

ngste maar liefst 1.5 kilometer was en natuurlijk snorkelen. Tijdens onze vele hikes en boottochten door diverse prachtige National Parken hebben wij prachtige landschappen, schitterende bloemen en met name een geweldige variatie aan dieren gespot. Van harige Tarantula tot vrolijk cappuccino-aapje. Van ieniemienie regenboog xxxx tot aan een giga bultrug walvis. In de parken zijn we verbijsterd geraakt door het vele natuurschoon. En overal steeds weer dat lekkere fruit, lekker vers om te eten en heerlijk in super dikke en geweldig lekkere ‘s-mooties. ‘s-Morgens, ‘s-middags, ‘s-avonds.

De voorpret begon echter al maanden voordat we in juli op het vliegtuig stapten. Costa Rica biedt namelijk zoveel dat we echt een keuze moesten maken wat wij in bijna 3 weken wilden gaan doen. En dat kost best wel een hoop tijd om dat goed te kunnen doen. Met een gezin met vier kinderen wouden wij een gevarieerde en actieve vakantie en bovendien Costa Rica ontdekken. Zonder dat we te lang in de auto moesten zitten met ons zessen. Maar wij wilden ook lekker relaxen en in bijzondere locaties verblijven. En als we dan enkele uren gereden hadden naar een nieuwe bestemming, was een duik in een zwembad toch ook belangrijk. En dan biedt Costa Rica wel heel veel waar je een keuze uit moet maken. Gelukkig kwamen we via Internet in contact met Willem Pothof. Hij is een Nederlander die in Costa Rica woont, het land heel goed kent en met Witropa ons enorm geholpen heeft een geweldige reis samen te stellen, super actief en met geweldige accommodaties. Hij heeft ons in staat gesteld om Costa Rica op een fantastische manier te verkennen..

Elk plaatsje in Costa Rica is zo verschillend. Of het nou aan de Caribische-kant, de Atlantische kust of in de bergen ligt. Elk plaatsje heeft zijn eigen magie. Wat overal gelijk was is dat de inwoners van Costa Rica erg vriendelijk en behulpzaam zijn en bij afspraken altijd op tijd zijn. Dat laatste hadden wij echt niet verwacht. In Nederland zijn we altijd zo druk bezig met werken dat we vergeten om met volle teugen te genieten van het leven. Dat is iets wat we kunnen leren van Costa Ricanen: ze genieten namelijk van elke seconde. Ondanks het feit dat zij niet heel veel verdienen en veel Costa Ricanen in hutjes wonen met een dak van golfplaten. Maar wel met een bananen- en cacaoboom in de tuin.

Na een lange dag reizen zijn we via Mexico-City geland in de hoofdstad San José, waar onze taxichauffeur al klaar stond. Na een lunch in het leuke boetiek-hotel zijn we de stad gaan verkennen. Heel toevallig kwamen we de Amerikaanse schrijver van een boekje over Costa Rica tegen en die attendeerde ons op de bijzondere band met Nederland. Hij liep met ons mee naar een beeld van Anna Frank. Erg indrukwekkend om dit monument hier te zien staan. Dit was door de Nederlandse Ambassade gegeven aan de overheid van Costa Rica als symbool van vrede, aangezien Costa Rica al tientallen jaren geen leger, luchtmacht of marine heeft.

De volgende dag begon al heel vroeg de reis naar Tortuguero. Iedereen was gelukkig toch al heel vroeg wakker door het tijdverschil en het feit dat het om 6 uur in de ochtend al licht is. De stad is dan ook al volop in bedrijf. Er stond al een lekker ontbijt voor ons klaar, meet echt veel lekker en super vers fruit. We zijn met een kleine shuttlebus opgehaald en na enkele uren rijden door pittoreske dorpjes, asfaltwegen en veel ongeasfalteerde maar toch redelijk begaanbare wegen. Onderweg zagen we prachtige cocosnoot-, ananas en bananen plantages en hebben we onze eerste luiaard en een heel klein super giftig rood kikkertje van heel dichtbij gespot. Aan het einde van de enorme hobbelige weg lag er een bootje voor ons klaar die ons in een uur tijd naar ons hotel in Tortuguero bracht. Tortuguero is namelijk alleen bereikbaar met boot en ligt midden in het indrukwekkende Regenwoud. Deze eerste dagen waren het begin van de kennismaking met de wildlife en de overweldigende natuur van Costa Rica. We verbleven in een van de avontuurlijke huisjes van de prachtige Evergreen Lodge midden in de Amazone. Daar namen we natuurlijk eerst een duik in het heerlijke zwembad. Het was fantastisch om de volgende dag wakker te worden van de brulaapjes en regenbuien.

Vanuit hier stonden er verschillende activiteiten gepland, waaronder een boottocht door de Costa-Ricaanse Amazone, een jungle wandeling, een bezoek aan een dorpje dat alleen te bereiken is per boot en een wandeling in het donker naar het strand waar we giga-schildpadden te zien kregen die de kust op kwamen, een kuil groeven, eitjes aan het leggen waren, gingen begraven en het vervolgens camoufleerden en zo weer de zee in liepen. Dit duurde uren en konden wij meemaken op een afstand van 10 centimeter….  Een moment om nooit te vergeten.  Onder strenge begeleiding van een Ranger, die prachtige verhalen vertelde, maar ook het natuurschoon beschermd. Want daar zijn ze in Costa Rica heel zuinig op! Tijdens de vele tripjes hebben we prachtige beesten gespot. Toekans, aapjes, een kaaiman, leguanen en veel en veel meer.

Van Tortuguero reisde we weer met de boot terug naar de bewoonde wereld, waarna een busje ons naar Quapiles bracht. Daar stond onze 6-persoons off-the road huurwagen klaar bij een restaurant. Na lekker geluncht te hebben gingen wij op weg naar Puerto Viejo de Talamanca. De weg naar Limon en uiteindelijk Puerto Viejo was heel goed te rijden. Het ziet er allemaal zo netjes en schoon uit. Met de aanwijzingen van Witropa en ons navigatiesysteem vonden we ons prachtige hotel heel gemakkelijk. Nu is het wegennet gelukkig vrij simpel hier. Hotel Cariblue, ligt direct aan het Caribische strand en ligt dichtbij een straat met allerlei gezellige restaurants en barretjes. In Puerto Viejo hebben we de Bri-Bri indianen bezocht waar we in hun eigen op palen gebouwde huis hun zelfgemaakte chocola mochten proeven. Ook hebben we het hele proces doorlopen en ook zelfs geprobeerd om cacaobonen te malen op de manier waarop zij dat doen. We maakten kennis met hun cultuur en leerden, naast hun hedendaagse leven, ook veel over hun verleden. Vanuit deze cultuur worden al eeuwenlang basten van bomen, wortels, bladen, vruchten en veel meer gebruikt om medicijnen te maken tegen heel veel verschillende kwalen en aandoeningen. Zij vertelden daarover en lieten ons ook alles proeven, niet allemaal heel smakelijk moet ik zeggen.

Op de weg terug naar het resort heeft de gids ons bij een prachtige waterval gebracht, waar we even konden genieten van de mooie omgeving en het koele water. De volgende dag zijn we naar het Cahuita National Park gegaan en onder begeleiding van een gids heel veel wildlife gespot. Een tip: ga naar meerdere national parks en neem altijd een gids mee, ze zijn zo divers en zonder gids zie je echt niks. Je kijkt, weet dat er dieren terugkijken, maar ziet niets. Dieren kunnen zich zo goed camoufleren voor hun natuurlijke vijanden! Daarnaast heeft elke gids weer iets anders te vertellen over de dieren die er te vinden zijn en over natuurlijke medicijnen of bijzondere geuren. Zo hebben we de geur van Channel #5 geroken, gewoon van de bladeren van een boom.

In Puerto Viejo hebben we allemaal wave-surfles gehad. De een kwam eraf met een blauwe kin en de ander zonder problemen, maar het was echt heel gaaf. En onze Jamaicaanse-surfinstructeur had gelukkig weinig last van de wiet die hij overduidelijk gerookt had. In alle plaatsjes zijn er verder nog genoeg opties om buiten je geplande activiteiten nog andere activiteiten te doen. Bij bijna alle stranden is er dan ook de mogelijkheid om te gaan wave-surfen.

Door alle activiteiten vlogen ook in Puorto Viejo de dagen voorbij en was het alweer tijd om door te reizen naar Sarapique. Daar waren de volgende activiteiten al weer georganiseerd. We zijn gaan raften op een van de mooiste raft-spots ter wereld! Hier verbleven we in een geweldig mooi hotel: Sueno Azul. Dit hotel lag in de middel of no-where, op een super gave locatie. We moesten met ons grote 4-wheel drive over twee wankele en krakende hangbruggen, het zweet stond ons in de handen. Maar daarna was er ook de beloning, wat een tof en prachtig resort heeft Witropa ons aanbevolen. Hier hebben we overigens ook een van de meest giftige slangen van Costa Rica gezien.

Op de weg van Sarapique naar Arenal had Willem ons geadviseerd een stop te maken bij een restaurant waar het wemelde van de leguanen. Het restaurant heet daarom ook Ieguanas. Nou dat was inderdaad zo. In alle maten lagen ze heerlijk bovenin de bomen te zonnen. We hebben prachtige foto’s kunnen maken. In Arenal hebben we genoten van het uitzicht op de vulkaan tijdens een heftige hike van 5 uur (exclusief stops). Samen met twee guides werd een straf tempo aangehouden, hebben we aan lianen geslingerd en veel geklommen.  Het regende een beetje, daar hadden we eigenlijk geen last van, maar daardoor was het ook heel blubberig en glibberig. Lachen, gieren en brullen dus. Aan het einde van de tocht kon iedereen wel wat ontspanning gebruiken. Dat was maar goed ook, want we gingen naar een heerlijke hot water pool, waar we een lekker drankje kregen en een gezichtsmaskertje kregen van vulkaanas.

De volgende stop was Samara. Ook onderweg naar Samara zijn wij gestopt dankzij een tip van Willem vanwege mooie vogels. Maar het waren niet zomaar vogels. prachtige gekleurde Ara’s (papegaaien) en Toekans en dat van heel dichtbij. Dat is heel iets anders dan de vogels die we in Nederland zien rondvliegen. In Samara zaten we aan het strand. Aan de rand van het zwembad zat bij aankomst een giga-leguaan op ons te wachten. Aanbeland bij de Atlantische Oceaan stond de dolfijnentour met snorkelen op de planning. Met die ochtend hebben we veel dolfijnen en schildpadden gezien en zelfs 4 enorme bultrug-walvissen! INDRUKWEKKEND mooi. Natuurlijk hebben we ook hier even lekker gesurft en heerlijk gegeten in diverse restaurantjes direct op het strand. Een heerlijk relaxte sfeer in een geweldig relaxt plaatsje. Zo anders dan aan de Caribische kant.

Na het zonnige en droge Samara, reden wij over deels ongeasfalteerde wegen, over kronkelende wegen langzaam omhoog de bergen in op weg naar het nevelwoud van Monteverde. Wat een prachtig uitzicht heb je hier. Hoeveel kleuren groen bestaan er eigenlijk wel niet…. ? Hier hebben we eerst een nightwalk gedaan door het nevelwoud, waardoor we weer heel andere dieren hebben kunnen spotten. Twee harige en super grootte Tarentula’s, reflecterende schorpioenen en bijzondere slangen. Ook hebben we aan Canopy. Met ziplines over 15-tracks, waarvan de langste ongeveer anderhalve kilometer was, over en door het nevelwoud gezeild. Ondanks de werknemers die ons bovenin de bomen begeleid hebben, die een beetje chagrijnig waren door de drukte en nul tijd voor pauze, vlieg je toch over het woud heen. Je voelt je net een vogel! Aan het einde wachtte ons de Tarzanswing. Dit is zeker een aanrader. Maar je moet niet bang uitgevallen zijn. Mijn zusje van 13, liet zich niet kennen en ging voorop!

Halverwege de reis naar onze laatste bestemming, Manuel Antonio, konden we de boot instappen voor een krokodillentour door de rivier en de mangrove. Wat een andere wereld is dat dan weer. En gelukkig een lekker verkoelend briesjes. We hebben krokodillen in alle soorten en maten gezien. Een baby van 20-30 centimeter tot aan de monster van zeker 6 meter.

In Manuel Antonio verbleven we in het hotel El Faro, een modern hotel gemaakt van zeecontainers. Deze locatie was perfect. Het ligt naast het meest bekende National Park en op loopafstand van het strand. Hierdoor zagen we opeens een hert op 15 meter afstand, terwijl we lekker in het zwembad lagen. Het National Park hebben we hier ook bezocht, en ook al hebben we er al meer dan 5 gehad, je blijft je ogen toch uitkijken. Zeker door de goede ogen van onze guides. Behalve jungle heb je in dit National Park schitterende stranden en een waterval. Het laatste stuk van de route, richting de stranden, liepen en slingerden de apen om je heen en zagen we ook wasbeertjes en op de weg terug kruiste een Tapir ons pad. Verder konden we heerlijk vertoeven aan dit idyllische strand en bijkomen van de prachtige reis.

Deze geweldige vakantie is voorbij gevlogen! Willem, wij willen je ontzettend bedanken voor het organiseren van deze op maat gemaakte reis en vooral je service en tips! We hebben in bijna 3 weken kennis kunnen maken met Costa Rica. Heel veel actie gehad en ook lekker kunnen relaxen. In heerlijke hotels verbleven en heel veel dieren gespot.

Daarnaast was het fantastisch dat we je makkelijk konden bereiken toen we zonnebrillen bij een hotel hebben laten liggen en er medicijnen nodig waren. Zonder deze service, tips en informatie hadden we lang niet zoveel gezien en kunnen doen als we nu hebben gedaan. Dit was weer een vakantie om nooit te vergeten!

Wil jij ook zo’n onvergetelijke reis meemaken net als Julia?